“On the Table”, Ai Weiwei a Barcelona

Per Rosa Bastos

El passat 2 de febrer finalitzava l’exposició “On the Table. Ai Weiwei” a La Virreina Centre de la Imatge.
L’exposició feia un repàs al llarg de tota la carrera, la producció i la vida del controvertit artista “Ai Weiwei” a través de fotografies, documentals, escultura i disseny des dels seus inicis a New York fins a la seva actual lluita a Xina a favor de drets i llibertats.

A banda de la qualitat artística i del fet que es presentaven obres inèdites a Barcelona, cal tenir en compte que la controvèrsia ven.
Ai Weiwei destaca per ser un activista mediàtic i la seva militància política es reflexa a les seves obres i per això actualment està present en moltes de les col·leccions d’art Contemporani.

Cartela

Entrada a la mostra

L’exposició ja va començar al voltant de la controvèrsia: Ai Weiwei no podria assistir a Barcelona per la inauguració degut a la prohibició que pateix per part del govern xinès de sortir del  país i tal com Weiwei explica en el catàleg de l’exposició, per al seu govern “no hay disidentes, hay criminales”.

Així que si Ai Weiwei no podia anar a La Virreina, La Virreina anava a Weiwei. Una tasca conjunta entre la comissària Rosa Pera i el mateix artista on van buscar i trobar una solució a aquest problema. Aprofitant que Wei Wei és un actiu blogguer, així com un important usuari de les xarxes socials com Instagram( on acumula més de 95.000 seguidors i gairebé 6000 publicacions), van centrar l’atracció principal de l’exposició al voltant d’una taula i van saber utilitzar les xarxes socials i el fet que la majoria de visitants utilitzen smartphones com una eina i un recurs més per l’exposició tot articulat al voltant d’una obra.
Aquesta obra, que de fet donava títol a la mostra, es tractava de la taula real i de 10 cadires de l’estudi de Pequín de Weiwei, i durant l’exposició es va situar l’antic menjador del Palau de la Virreina.

Aquesta taula es mostrava com un element memoriogràfic, ja que al seu voltant han treballat nombrosos professionals del món de l’art, el disseny, i sobre d’aquesta taula han sorgit i s’han presentat nombrosos projectes de l’artista i fins i tot va ser el primer lloc de trobada amb la seva família després de passar 81 dies a la presó.

AWW

Taula i cadires al menjador de la Virreina.

Així doncs es presentava aquest espai com un lloc de reflexió, de pausa, de diàleg durant l’exposició, a més de ser el punt interactiu de la mostra: Es convidava als visitants a deixar constància de la seva visita i de la seva interacció amb la taula a través del hastag: #AWWOnTheTable. Totes les imatges agrupades sota aquesta etiqueta, passaven a formar part de la peça, ja que sobre la taula es podien trobar 4 tablets on es mostraven les fotografies de tots els visitants.
Així que la creativitat dels visitants va sortir a la llum i sota aquesta etiqueta s’han pogut veure nombroses imatges al voltant de la taula, així com nombroses fotografies dels visitants aixecant el dit, homenatjant a la coneguda sèrie “Study of Perspective,1995-2011” una de les més provocadores i irreverents de l’artista.

AI WEi

“Study of Perpective 1995-2011”

L’exposició, sens dubte, convidava a apropar-nos a l’artista, a conèixer no sols la seva trajectòria artística sinó també a la personal, Wei Wei va compartir amb el visitant fragments tan íntims com “Brain Inflamation”, un retrat en forma de radiografia que mostrava les seqüeles patides per l’artista per part de la policia.
També en l’exposició es podien veure, en forma de documental, els nombrosos actes i activitats que s’han organitzat al voltant de la figura de l’artista, alguns d’aquests exemples són les manifestacions davant d’ambaixades i consolats xinesos, així com en molts museus contemporanis. A més de les múltiples accions coordinades i organitzades a través d’Internet en contra de les seves detencions.

Wei Wei

Obra “Il·luminació” exposada també a la mostra

La controvèrsia, la ironia i la burla giren al voltant de totes les seves produccions, i Weiwei és una icona tant a nivell artístic, ja que se l’ha arribat a considerar com el continuador del ready-made de Duchamp i de l’espectacle social i massiu d’Andy Warhol, a més també de considerar-lo una destacada figura política i activista a favor dels drets humans.

Així que si Ai Weiwei hagués estat a Barcelona segur que hagués visitat l’exposició.

Quant a Gestió Museística

Blog del Curs de Postgrau en Gestió Museística
Aquesta entrada s'ha publicat en Art, Cultura, Exposició, Interacció, Museus, participació, Públics, Redes sociales, Tecnologia i etiquetada amb , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s