Nubla, prometedor projecte de gamificació en els museus.

Per Àgueda Parejo

foto1

Imatge promocional extreta de la web oficial del projecte.

Fa poques setmanes vaig llegir un article, interessant i clarificador, sobre la figura de l’educador en el museu (http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=337027038005). Hi participen Eneritz López Martínez, Doctora en Educació Artística i Eva Alcaide Suárez, Educadora en Museus. Ambdues hi comparteixen les seves reflexions, l’una com a investigadora i l’altra com a educadora, sobre la situació d’aquest complex camp. En l’abstract destacaven les paraules: educació en els museus, precarietat laboral, formació continua i professió amb falta de reconeixement.

Durant uns dies vaig donar-li voltes, fins que, per casualitat, tot escoltant el podcast número 153 Museos y videojuegos del programa Fallo en el sistema de Radio Nacional d’Espanya (http://www.rtve.es/alacarta/audios/fallo-de-sistema) vaig tornar-les a escoltar. Es tractava d’una entrevista a joves emprenedors, que pretenien destacar en l’àmbit de les noves tecnologies, concretament, els videojocs. El darrer entrevistat parlava del projecte Nubla.

Aquest sorgí del curs Educación en museos, compromiso digital, dirigit per l’encarregat de l’àrea de Desenvolupament Educatiu del Thyssen Bornemisza, Rufino Ferreras. Es tracta d’una col·laboració entre EducaThyssen (programa de l’Àrea

goto2

Esbós inicial d’un dels escenaris del videojoc

d’Educació del Museu Thyssen-Bornemisza), els alumnes de la ESNE (Escuela Universitaria de Diseño, Innovación y Tecnología adscrita a la Universidad Rey Juan Carlos), l’estudi OZ Lane Collective i Sony Computer Entretaiment. Es basa en la creació d’un videojoc amb gran preocupació per l’estètica (compta amb uns gràfics impressionants) i de continguts que pretén acostar la col·lecció als més petits. Així doncs, sorgeix de la necessitat del museu de buscar una alternativa a la seva didàctica.

La trama es basa en un noi curiós que passeja per un Thyssen de quadres grisos i desdibuixats on els seus personatges resten desorientats i necessiten la seva ajuda per tal de recordar a quin quadre pertanyen i el veritable sentit i significat de l’obra. L’estètica del videojoc s’inspira en l’expressionisme, estil al qual pertanyen les obres seleccionades curosament entre els dissenyadors i els professionals del museu. Els seus artífexs el defineixen amb les següents paraules:

“Aventura gráfica moderna con toques de otros géneros, como plataformas o puzles de ingenio, donde el jugador debe ir resolviendo misterios y acertijos para avanzar por una historia que se le irá revelando”.

Actualment, el pluridisciplinari equip està realitzant els últims retocs al projecte, que té programada la seva presentació al públic en el gener del 2015. Suposant un pas més enllà en el desenvolupament del talent nacional i el suport als joves recent sortits de la Universitat amb perspectives d’entrar en el món laboral.

fgfg

Una de les pantalles de presentació que mostra els elaborats gràfics.

Crec que aquesta iniciativa sintetitza les idees exposades per Eva Alcaide en l’article anteriorment citat, ja que respon a la “necessitat de definició constant i en múltiples direccions de l’educació artística”. En ell s’uneixen professionals de sectors que han començat a prendre importància i despuntar en els darrers anys, que demanen a crits una professionalització dels seus treballadors i una necessitat de ser valorats com a creadors de continguts i transmissors de coneixements. Trencant tòpics com la seva exclusiva dedicació al “lleure banal”, com en el cas dels programadors de videojocs o com a “simples marionetes transmissores d’un discurs curatorial” en el cas dels educadors de museus.

Nubla, al meu parer, a més de ser el primer exemple de gamificació en els museus basada en el videojoc del nostre país suposa la cristal·lització d’aquestes dues disciplines que espero que d’ara en endavant vagin de la mà.

Us animo, doncs, a que seguiu els avenços del projecte en el blog http://nublathegame.blogspot.com.es o en el compte de Twitter @EducaThyssen.

Quant a Gestió Museística

Blog del Curs de Postgrau en Gestió Museística
Aquesta entrada s'ha publicat en Educació, Gestió museística, Uncategorized i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s