Pil.oten: un projecte conjunt

per Alexandra M.Pallejà

Fa poc vaig tenir l’oportunitat de visitar la Pinakothek de Munich i em vaig trobar, sense esperar-ho, amb una iniciativa ben interessant. Més d’un cop ha sorgit el debat a classe sobre com haurien de ser les visites guiades, activitats educatives, etc. per a atraure al públic d’una forma més interactiva. Crec que aquesta podria ser una manera de poder crear un diàleg amb els visitants.

piloten project2

Des de 2005 la Foundation Pinakothek der Moderne, en cooperació amb el Bavarian Ministry of Culture, coordina el projecte pi·lot, on es tutelen a joves a partir de 14 anys en seminaris d’una setmana de durada per a convertir-los en experts en una obra concreta del museu. Amb l’ajuda de professionals com conservadors, restauradors, etc. El projecte ofereix a estudiants, amants de l’art, l’oportunitat de tractar en detall obres destacades del museu tot treballant davant dels originals. Els participants fan recerca i preparen una sèrie de fitxes que després els serviran per a estructurar el discurs sobre l’obra.

La participació en els corresponents seminaris de cinc dies és voluntària i gratuïta. Els cursos es duen a terme durant el curs escolar i al finalitzar-los els particiants reben un certificat.

Si que és cert que cursos o seminaris com aquests en podem trobar molts. Es duen a terme en museus d’art en col·laboració amb escoles i/o instituts, però en aquest cas el que crida més l’atenció és com el museu ha trobat la forma de fer arribar la feina realitzada pels joves estudiants als visitants del museu.

No es tracta d’una visita guiada convencional on t’has d’inscriure prèviament o has de donar-te cita a una hora concreta en un lloc concret. De fet, és molt més improvisat. El funcionament és el següent: l’estudiant es col·loca davant de l’obra amb la qual ha estat treballant intensament. Preparat amb les seves notes comença a parlar… al principi es podria dir que no es dirigeix a ningú però de seguida els visitants comencen a parar davant l’obra. L’estudiant desperta la curiositat dels allà presents. Primer una parella de mitjana edat, després tres amics que han vingut a passar el diumenge i finalment una noia que para la seva audioguia per a poder fer més atenció. Tot d’una ja s’ha format un grup. De seguida, segurament pel to informal del moment, els espectadors s’animen i comencen a fer preguntes sobre l’obra i les explicacions del jove estudiant. Ho han aconseguit, han creat un diàleg entre l’obra i l’espectador!

piloten project

Trobo interessant aquesta doble vessant del projecte. Per una banda és un programa que incentiva i apropa els joves a professionals del sector i de l’altre és una forma amena i informal de guiar als visitants a través de les obres de la col·lecció.

Us heu trobat mai amb alguna iniciativa inesperada durant la vostra visita? Coneixeu algun programa semblant a aquest?

Enllaç al projecte pil.oten http://www.besucherpilot.de/

 

Quant a Gestió Museística

Blog del Curs de Postgrau en Gestió Museística
Aquesta entrada s'ha publicat en Museus, participació, Visites a museus i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Pil.oten: un projecte conjunt

  1. Francesc Masip ha dit:

    Moltes gràcies per compartir aquesta experiència.

  2. Alex. ha dit:

    Gràcies pel teu comentari Francesc🙂

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s