Quan tens clar el teu públic. Quadriennale Düsseldorf 2014.

Per Marc Quintana

Des del 5 d’Abril fins al 10 d’agost d’aquest any, qui tingui uns dies de vacances pendents pot apuntar a la llista de destinacions la ciutat de Düsseldorf com una seriosa candidata. S’hi està celebrant la Quadriennale Düsseldorf 2014 d’Art Contemporani. Aquesta és una excel·lent oportunitat per fer un bon tast del panorama artístic contemporani alemany amb exposicions de primera línia i una gran diversitat d’activitats paral·leles.

Kandinsky, Malewitsch i Mondrian al Kunstsammlung K20 La tercera edició de la Quadriennale compta amb la complicitat de totes les institucions tant públiques com privades. Des d’institucions culturals, passant per les acadèmiques, fins a empreses i grans companyies privades. Malgrat que la primera setmana coincideix amb la Fira d’Art de Cologne, això no és un contratemps sinó que ambdues treballen per potenciar-se com a pol d’atracció en el sector de l’art. I com a tal, el suport econòmic d’institucions no fa més que incrementar l’extens programa.

Instal·lació de Tomás Sarraceno al K21 de Düsseldorf Sarraceno s'inspira en les teranyines per a In OrbitProva d’aquest nivell d’inversions n’és la llista de patrocinadors, i la informació que es pot anar recollint a cada centre. Com a totes les exposicions hi ha material gratuït pel visitant però, en aquest cas, la quantitat i la qualitat són excepcionals: postals de diverses mides i de tots els colors, fulls de sala, tríptics, llibrets, programes, pòsters, bosses de mà i fins i tot, catàlegs especials en color a cada exposició. Evidentment, si es vol, també es pot comprar un catàleg impressionant.

Fulletons, catàlegs, posters, bosses de la Quadriennale copiaComunicació del KIT - Kunst im Tunnel  Catàleg de mà de la mostra principal del Kunstsammlung de Düsseldorf

A nivell econòmic, la Quadriennale no només disposa d’un fort suport institucional sinó també d’empreses privades de nivell mundial. Parlem del Departament de màrqueting i Turisme de Düsseldorf, de la Fundació Cultural Federal Alemana, del Govern provincial de Nordrhein-Westfalia, del mateix Aeroport de Düsseldorf, la companyia Rheinbahn de transport públic i l’Ajuntament entre d’altres. Però és que des del sector privat obtenen difusió a través el Diari Süddeutsche Zeitung, amb 1.1M de lectors diaris, del diari financer alemany Handelsblatt, la revista cultural K.WEST i diverses editorals com Heinendruck o Fischer Verlage. Després però la llista creix amb empreses com l’estatal d’energia i aigua, Stadtwerke Düsseldorf, la Gas Union, Schwarskopf, la cadena alemana de centres comercials Breuninger, l’Sparda-Bank West i el seu centre cultural, o el departament de finances HSBC-Trinkhaus. A més de tot aquest suport econòmic, institucional i de la despesa en tots els suports físics de comunicació, la Quadriennale té presència en 6 plataformes digitals diferents: facebook, twitter, google+, YouTube, Vimeo i Flickr. Unes xarxes socials que, en el poc temps que fa que funcionen, gaudeixen d’una participació notable.

Kunst im Tunnel amb l'artista Pauline M'barek  KIT Artefakte

Sobta per això, l’enfocament que té aquesta potent Quadriennale, malgrat el fortíssim suport del sector públic i privat. I és que tot -postals, fulletons, tríptics, qualsevol suport paper, els texts a les parets i fins i tot la comunicació a les xarxes socials- es fa únicament en alemany. Es podria entendre que en les mostres de menor repercussió es destinés una despesa menor en els textos en anglès, i es fessin només fotocòpies, però és que ni això. I és més, en l’exposició de major repercussió internacional, Kandinsky, Malewitsch i Mondrian només hi ha el catàleg oficial i un text inicial en anglès, just a l’entrar a la sala. La resta és en alemany: espais amb explicació de context, orígens i influències, en alemany; catàleg de mà de la exposició, en alemany; fins i tot un timeline dels tres artistes, en alemany. Queda ben clar el seu target…

Què passaria si aquesta fos la línia d’una exposició a Catalunya? Que dirien els visitants estrangers? I els espanyols? Tindria el públic català la mateixa resposta i interès que es veia per part dels visitants alemanys? Tindria un suport institucional equivalent si una Quadrienal catalana fos idèntica a la de Düsseldorf?

Quant a Gestió Museística

Blog del Curs de Postgrau en Gestió Museística
Aquesta entrada s'ha publicat en Art, Cultura, Públics i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s