Un guia d’un museu facilita informació? Sí , però i què més?

Reflexions sobre els Serveis Educatius dels Museus
per Marta Aumatell Bartrina

Què és un guia?
Segons el Gran Diccionari de la Llengua Catalana

F i m. Persona que acompanya un grup que visita un lloc d’interès cultural o turístic i facilita informació artística, històrica, geogràfica, etc. sobre aquest lloc.

Qui o què ens pot facilitar informació?
Internet i totes les aplicacions de la xarxa, un llibre, un professor, un company, uns pares, una publicació, una imatge, un programa de televisió, la ràdio…i evidentment també un guia de museu.

Els nens o adolescents sovint quan es situen davant d’una obra en un museu et pregunten:
– És l’original?

I jo em pregunto. Quantes imatges a traves d’un mòbil, d’un ordinador, d’un joc, de la televisió… veu un nen o un adolescent al dia? Un guia facilita informació però i què més?

Un guia ha de facilitar una experiència i una vivència. Ha d’ajudar a viure en directe una obra.

images2SINLYE7

Des del Serveis Educatius d’un Museu et qüestiones com arribar a un públic jove que rep un allau d’informació i d’imatges impressionant en un sol dia. Reflexiones i intentes pensar i dissenyar un discurs, una activitat, una visita, que amb molt poc temps, com a màxim dues hores, el visitant es motivi, s’engresqui, es deixi portar i reflexioni directament davant d’una obra.

Hi ha moltes maneres de fer viure una obra. Amb un bon discurs, ben estructurat i estudiat, amb una observació acurada de la composició, del color, de la textura… amb ajuda de mitjans audiovisuals, amb la possibilitat de fer activitats per poder  expressar-se i experimentar…

Però també, i molt més important, és que un guia ha de donar la informació justa perquè es creï un diàleg. Ha de deixar l’espai al dubte, al silenci, s’ha de preguntar, s’ha de qüestionar… i sobretot ha de saber escoltar. Quan és produeix aquest diàleg entre l’obra i el visitant, entre els mateixos visitants, entre el guia, el visitant i l’obra, entre l’obra i el guia… finalment arriba aquesta comunicació, aquest feedback, aquesta vivència, aquesta màgia davant d’una gran obra.

I sense la necessitat de cap paraula podran entendre el sentit i la importància d’una obra i del museu que la custòdia.

Un guia, per mi, és tot això!

DSC4112

Quant a Gestió Museística

Blog del Curs de Postgrau en Gestió Museística
Aquesta entrada s'ha publicat en Nens, participació, Professional i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s