Jornada nudista al Museu Leopold de Viena amb motiu de l’exposició “Homes al nu”

Per Raquel Castellà i Perarnau

El passat 18 de febrer, el Museu Leopold de Viena, a partir de les 18.00 h, va organitzar una jornada diferent per el públic que volgués visitar l’exposició “Homes al nu”. Només hi havia una condició: els visitants havien de visitar-la despullats.

L’exposició en qüestió mostra de manera transversal la representació que ha tingut el cos nu masculí al llarg de la història. La jornada va tenir molt d’èxit entre el col·lectiu nudista que només es va sentir incomodat per la presència voayerista dels periodistes i els fotògrafs que es trobaven a les dues primeres sales de l’exposició, les úniques a les quals hi tenien accés.

.“Vive La France” de Pierre et Gilles utilitzada com a cartell promocional de l'exposició.

.“Vive La France” de Pierre et Gilles utilitzada com a cartell promocional de l’exposició.

Segons el museu, la jornada nudista fou una decisió presa després d’haver rebut diferents sol·licituds al respecte per part de diverses associacions nudistes. Aquest fet va ocasionar un gran debat intern, no tan sols en el propi museu sinó també en el conjunt de la societat austríaca. L’exposició “Homes al nu” ja fou motiu de polèmica i de censura quan el passat mes d’octubre es va realitzar el cartell promocional en el que es mostrava a tres homes en nu integral. La imatge va causar tanta polèmica que, finalment, el museu va decidir cobrir els genitals representats en el cartell amb una cridanera franja vermella. Molts dels cartells de la ciutat van aparèixer doncs al cap d’uns dies vetats amb aquesta franja pudorosa i rogenca.

Cartell promocional de l'exposició després de la censura.

Cartell promocional de l’exposició després de la censura.

Aquesta decisió duta a terme per la directiva del museu, va ser força criticada pels diferents sectors més conservadors de la societat austríaca, ja que la van considerar insuficient. La institució va justificar la seva decisió argumentant que tornar a imprimir els cartells els hi suposava una despesa massa elevada pel període de crisi econòmica vigent. De tota manera aquest fet va fer que alguns sectors de la societat consideressin que això havia estat una estratègia de màrqueting per fer publicitat del museu.

. Imatge davant del Museu Leopold de Viena que anunciava l'exposició.

. Imatge davant del Museu Leopold de Viena que anunciava l’exposició.

Per la seva banda, el portaveu del museu, Klaus Pokorny va explicar que s’havien rebut moltes queixes tant pels cartells publicitaris com per la jornada nudista que el museu oferia. Pokorny va comentar que des de la institució no van considerar que el cartell podia arribar a ser tan molest i intimidatori per a tantes persones, i fins i tot resultar violent per algunes altres. “Et sembla que ja hem avançat perquè estem en el segle XXI, però no es així. Els artistes que estem admirant en aquestes sales treballaven amb models al nu” va afirmar Pokorny davant la polèmica.L’exposició, oberta fins el passat 4 de març, reunia més de 300 quadres, imatges i escultures de nus masculins. Entre aquestes obres hi havia la famosa foto de la parella d’artistes Pierre et Gilles (Pierre Commoy i Gilles Blanchard) anomenada “Vive La France”. Aquesta imatge presenta tres homes vestint només uns mitjons blaus, blancs i vermells i unes botes de futbol. També formaven part de l’exposició escultures que tractaven sobre el nu masculí i una retrospectiva que reflexionava sobre el que ha representat i com ha evolucionat el nu masculí al llarg de tota la història de l’art. “La nuesa masculina és tan antiga com l’art, però la majoria dels nus són femenins”, això és el que ve denunciant des de fa anys el col·lectiu d’artistes nord-americans “Guerrilla Girls”que van considerar que una exposició sobre el nu masculí trencava clixés.

Visitants al Museu Leopold de Viena el passat 18 de febrer.

Visitants al Museu Leopold de Viena el passat 18 de febrer.

Pel que fa el nombre de visitants al museu, podem considerar que la polèmica que ha envoltat “Homes nus” va ajudar a augmentar en un 17 % el públic del museu amb 364.000 visitants, nombre que va convertir “Homes nus” en l’exposició més visitada a Viena durant el 2012.

Val a dir també que el Museu Leopold conté la major col·lecció d’obres de Egon Schile, deixeble de Klimt i artista prou conegut per la seva constant representació de cossos nus. El museu ja l’any 2005 va oferir doncs l’entrada gratuïta a qui visités despullat l’exposició: “La veritat nua: Klimt, Schiele, Kokoschka i altres escàndols”. Aquella jornada es va convertir en un èxit i centenars de persones van visitar l’exposició amb la indumentària d’un banyador o algú completament desvestit.

Visitants al Museu Leopold de Viena el passat 18 de febrer.

Visitants al Museu Leopold de Viena el passat 18 de febrer.

Són molts els que manifesten que l’èxit d’aquestes jornades no és degut només a un interès artístic sinó que hi ha també un interès morbós en veure passejar els visitants nus pels passadissos i les sales del museu. Potser amb aquest fet podríem plantejar-nos tot un seguit de qüestions sobre els motius que indueixen als públics a visitar aquestes exposicions: el públic visita l’exposició per veure els nus representats en les obres o per veure els visitants nus en viu i en directe? Creieu que realment és una bona pràctica que s’ha d’estendre en altres museus i que pot atreure a nous públics o pel contrari, penseu com la gran majoria de professionals de la restauració (un dels col·lectius que més s’ha oposat a aquesta pràctica) que han manifestat que és totalment antihigènic i pot resultar una amenaça per la conservació de les peces? Penseu que aquest tipus de pràctica es podria portar a terme en un museu del nostre país o hi trobaríem moltes reticències?

Visitants al Museu Leopold de Viena el passat 18 de febrer.

Visitants al Museu Leopold de Viena el passat 18 de febrer.

Aquestes noves pràctiques han ocasionat, dins d’alguns museus, un profund debat que ha fet posicionar i mobilitzar el món de la cultura i els professionals de la gestió museística. Convido doncs amb aquest article a reflexionar i a debatre al voltant d’aquesta tessitura. Ja que, degut a la nostra condició de futurs professionals de la gestió museística, molt probablement ens trobarem en qüestions d’aquest tipus a les que haurem de donar resposta i prendre una decisió al respecte.

Quant a Gestió Museística

Blog del Curs de Postgrau en Gestió Museística
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

15 respostes a Jornada nudista al Museu Leopold de Viena amb motiu de l’exposició “Homes al nu”

  1. Gemma ha dit:

    Molt interessant i suggerent!!! Però no sé si una societat més aviat conservadora està preparada per aquest tipus de discurs. De tota manera, suposo que tots els avenços s’inicien amb la trangressió!😉

    • Marina ha dit:

      Em sembla una proposta que seria molt interessant de dur a terme en un museu de Catalunya, ja que no és una pràctica usual i podria atraure nous visitants als museus. Estic d’acord en que gran part de l’èxit d’aquestes iniciatives respon a un interés morbós més que artístic, pel fet que són practiques que no es donen sovint.
      De ben segur que amb insistència es podria arribar a tirar endavant aquesta proposta al nostre país, malgrat això penso que hi hauria força opositors perquè la societat encara no està del tot preparada.

  2. David ha dit:

    Una bona estratègia de marketing i comunicació per part del museu. Amb això han aconseguit que es parli d’ells. No veig cap tipus de transgressió ni revolució sinó simple provocació.

  3. Mar ha dit:

    Les crítiques, bones o dolentes, sempre van bé per donar-se a conèixer! No es pot pretendre una acceptació absoluta des d’un primer moment, però amb petits moviments d’aquest caire es poden obrir mentalitats a poc a poc i ensenyar a prendre’s les coses amb més naturalitat.

  4. Nil ha dit:

    Després de llegir l’article, no puc evitar pensar (o malpensar) si els visitants nus de la exposició no són la darrera obra visitable de la mateixa, en aquest cas firmada pel comissari (o comissaris). Què creieu?

    Per la resta, la temàtica em sembla molt encertada, i penso que qualsevol polèmica al respecte és publicitat. Com va dir Dalí, que parlin de tu encara que sigui bé.

    • Júlia Gutiérrez ha dit:

      Totalment d’acord amb tu, Nil. I és per aquest motiu que la iniciativa em sembla interessant: perquè, més o menys polèmica, té un sentit dins del discurs de l’exposició. En un altre context em semblaria gratuïta.

  5. Sira ha dit:

    Molt interessant i innovador. Però, perquè costa tant integrar els cossos nus a les societats?

  6. Cristina ha dit:

    Si encara es continua considerant intimidatori i violent una cosa tan natural com el cos nu d’una persona, és precisament perquè els sectors més conservadors no ens deixen avançar. Iniciatives com aquesta ajuden a trencar, poc a poc, els tabús que encara ens queden. Estaria molt bé que algun museu de Catalunya dugués a terme una iniciativa semblant!

  7. Roser ha dit:

    Em pregunto si l’efecte hagués sigut el mateix si haguessin sigut “dones al nu” en lloc d’homes… Potser hi hauria polèmica també, però m’atreviria a dir que tindria un altre caire: encara hi ha molts tabús per trencar… Ah, es dóna el cas que jo era a Viena el dia de l’exposició. I tot i que no em vaig passejar gaire (feia fred i tenia feina…), no tinc present haver vist el cartell de l’exposició -ni el censurat ni l’altre-. Curiós.

  8. Lluís ha dit:

    Trobo que s’han de buscar fórmules innovadores per atreure públic als museus, especialment aquells que no els freqüenten i aquesta és una experiència interessant.

  9. Mirtia Idearte ha dit:

    Plantejar aquest tipus de qüestions és sempre estimulant. I a més de pensar i repensar noves fòrmules d’atraure visitants, hi ha el rerafons sociològic que trasllueix i ens mostra en quina societat vivim.

  10. Montse ha dit:

    Tots pensem que vivim en una societat moderna fins que iniciatives com aquestes ens colpegen, i si ens colpegen vol dir que encara no hem assolit aquella maduresa necessària que ens permeti mirar o observar un cos nu, i encara menys si és masculí. Tots sabem perfectament com és la biologia humana, però hem de ser honestos amb nosaltres mateixos i fer-nos un exercici de reflexió. A part de la gent declarada nudista, quants de nosaltres assistiríem despullats a una exposició com aquesta? Jo segur que no…i que consti que m’agradaria ser capaç de fer-ho, però encara he mamat masses tabús. Crec que bona part de la nostra societat manté la meva postura i està encara a anys llums de fer el pas, però el que sí està clar és que iniciatives com la duta a terme a Viena obren molts debats i això sempre és positiu.
    Tampoc tinc gaire clar si una galeria d’art és el millor escenari per plantejar aquestes qüestions. Ara, tenint en compte que Art, Vida i Cultura van de la mà, per què no? encara que sols hagi estat una mera qüestió de marketing per tal de guanyar visitants, ja han mogut el motor social, i això és bo. La societat ha de cridar més fort, estem massa ocupats i callats atrapats en les nostres pròpies pells.

    • Georgina ha dit:

      Estic d’acord en que molt poca gent aniria a l’exposició totalment nua. Jo tampoc ho faria, i no perquè estigui en contra del nudisme, sinó perquè no em sentiria còmode en aquesta situació. Però no crec que hagi de ser alarmant o polèmic que dins de la societat hi hagi grups de gent que defensin aquesta pràctica i tinguin el seu propi espai per dur-la a terme. Que nosaltres no vulguem fer-ho no ha de ser motiu per prohibir que els altres ho puguin fer, quan l’únic “mal” que fan és deixar-se veure despullats.

  11. Alejandro ha dit:

    ¿Alguien podría decir, sin volver a mirar el título del artículo, cómo se llama el Museo?, ¿quién es el artista o artistas que exponen?, ¿forma parte de una colección temporal o permanente?¿cuál es el nombre del Museo?
    Si queremos hablar de iniciativas innovadoras, creo que desnudarse no es ni de lejos una novedad sino un acto regresivo, si es una cuestión de publicidad, repito ¿recordáis el nombre del Museo o de los artistas?. Ahora bien, si la iniciativa era pasar un buen rato, pues allá cada uno; pero me gustaría que ese Museo me permitiera la entrada con mi perro. O eso sería perjudial para la conservación de las piezas?
    Sin lugar a dudas no me parece una actividad ni novedosa ni provocativa, solamente errónea en cuanto a la selección del lugar

  12. Carme Carrera ha dit:

    La iniciativa em sembla provocadora i només per això val la pena. És una estratègia per atreure públic i crear polèmica però amb sentit.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s