El valor del #CapitalHumà!

Per @GinaEscoda

ImageEl valor del #CapitalHumà! Durant el curs hem parlat de museografia i museologia, de la col•lecció, del museu a l’era digital, les exposicions, els programes públics i la comunicació, però hi ha una idea recurrent que em ve al cap quan surto de cada classe: la importància del Capital Humà dins un museu. Sé que aquesta idea pot semblar molt evident, però jo crec que és un concepte que potser passa massa desapercebut i vull aprofitar aquest post per donar-li valor.

Segons la Viquipèdia: “El capital humà és un terme usat en certes teories econòmiques del creixement per designar un hipotètic factor de producció depenent no només de la quantitat, sinó també de la qualitat, el grau de formació i la productivitat de les persones involucrades en un procés productiu”. Evidentment no és un concepte exclusiu del sector dels museus, però crec que cada cop més aquesta idea pren més importància dins d’aquestes institucions, per mi és un punt clau en la gestió eficient d’un museu.

Alguns museus, mica en mica deixen de ser simples “càpsules dels temps” on s’emmagatzemen i exposen objectes, i han entès que cal anar més lluny. Les col•leccions són el cor dels museus, però un museu necessita molt més per funcionar, per fer-lo viure i respirar. I en aquest punt hi tenen un paper molt important les persones que hi treballen o hi col•laboren de diferents maneres (voluntaris, becaris…). En són exemple molts dels professionals que han passat per classe, gent que ens parla de la seva feina amb passió, que ens engresca a tots amb la seva energia i tira endavant els seus projectes sovint fent front a moltes dificultats.

Si feu una ullada als plans estratègics dels museus capdavanters, veureu que dins dels seus objectius estratègics hi acostuma a haver un apartat dedicat al personal, a la importància i compromís de donar oportunitats als seus empleats, a engrescar-los, a formar-los i fer-los participar del museu que volen aconseguir ser. Donar valor i visibilitat a la feina d’aquestes persones també comença a ser un objectiu dels museus. En moltes webs ja hi trobem un espai per l’staff, amb noms i cognoms com el Victoria and Albert Museum i l’Smithsonian, presentant-nos a través de vídeos la feina que fan, com el Museo del Prado o amb iniciatives a Twitter com #AskaCurator on hi participà el Museu Picasso de Barcelona.

Aquests projectes són el resultat final del procés, però hi ha una feina prèvia d’engrescar el personal, de motivar, de fer escolta activa i descobrir gent de l’staff amb inquietuds, habilitats i predisposició, que està preparada per participar en nous projectes que donin vida al museu, que el dinamitzin. Sé que tot això sovint no és fàcil de dur a terme, i que les barreres possiblement seran moltes, però segur que mica en mica el valor del capital humà anirà aflorant als diferents departaments i acabarà sortint dels límits espacials del museu i arribarà més enllà. Deixarà entrar i col•laborarà amb el capital humà de fora que és sensible a allò que es fa al museu, que pot ser un bon agent crític i també un generador de continguts. Aquí hi tenen un paper molt important les xarxes socials.

En el context actual de retallades, on el recursos econòmics són més aviat escassos, aquest capital humà es revalua i pren protagonisme. La reducció de pressupostos deixa al descobert la necessitat d’una major implicació perquè els projectes arribin a bon port, d’una optimització dels esforços i una bona dosi de creativitat de tots els agents implicats.

El #CapitalHumà és una valor a l’alça.

Quant a Gestió Museística

Blog del Curs de Postgrau en Gestió Museística
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a El valor del #CapitalHumà!

  1. sira_museum ha dit:

    Totalment d’acord Gina! El capital humà està compost per les aptituds i talents que pot oferir el treballador, ja que la capacitat per trobar solucions en diverses circumstàncies, és l’or que busca el modern empresari. Així mateix, també el capital humà és sinònim de saber complementar coneixements amb els d’altres persones.

  2. Marga ha dit:

    Totalment d’acord amb el punt de vista que expresa la Gina. I tal com ella diu això no és exclusiu dels museus. Cal que tots els projectes contemplin aquest fet rellevant, els projectes els duen a terme les persones amb les seves capacitats intelectuals i emocionals i per tant no podem obviar-ho.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s