Goya

Per Núria Farto González

El passat 24 de març, vaig anar a visitar una exposició de la qual havia tingut moltes espectatives desde que, ara ja farà un any, el caixa fòrum anunciava que per motiu del seu desè aniversari. Mentre el Mnac ens presentava un any enrere, una molt interessant mirada al realisme de Courbet, el caixa fòrum prometia portar a Barcelona una gran quantitat d’obres, entre elles una de les dues Majas, d’un altre interessantíssim pintor com Goya. Tal i com ja es preveia, dita exposició ha causat un gran enrenou en el panorama cultural de la ciutat.

El primer que veig en arribar en el recinte ideat per Puig i Cadafalch, es una enorme cua  per entrar a la sala de públic de totes les edats i castes. El petit contratemps s’oblida ràpid entrant finalment a la sala després de fer la cua i quan em deixo emportar per una selecció única d’obres claus de Goya exposades amb un gran virtuosisme.

La mostra es caracteritza per exhibir obres tant dels períodes de més vivesa i color de l’artista, com les més decadents produïdes en els pitjors moments de la seva vida.
És per això que la mostra rep el subtítol de Luces y sombras per el contrast tant tècnic com temàtic de les peces.

Comencem amb una primera sala ja amb el grup dels cartons per a tapissos que Goya va fer per a la fàbrica de Santa Bàrbara amb els quals representa una visió de la societat espanyola de la seva època amb una lluminositat i color dignes del mestre. Dos dels més coneguts i els que més esperava veure apareixen davant els meus ulls just a l’entrada, el famós Parasol i el Pelele.

La distribució de les peces no ens fa esperar i ja en aquest segon àmbit veiem un canvi de temàtica dedicada a la dona en retrats de gabinet i conduits per un eix central que és la tan esperada Maja vestida. La pintura, ja de per sí mateixa és de gran qualitat, però trobo a faltar la comparativa amb la Maja desnuda que podem veure en el museu del Prado.
Seguint amb el discurs, ens condueix cap a l’àmbit dels Caprichos on una gran suma de dibuixos i gravats caricaturescos i de somnis i deformacions ens introdueixen en la etapa en la que l’artista es queda sord i tot el seu món i la manera de pintar es tornen molt més obscures.

Els dos àmbits que vénen a continuació d’aquesta sèrie de caprichos són els que m’han semblat més interessants ja que veiem gravats de les asnerias, amb les que Goya satiritza algunes de les professions del moment convertint als treballadors en ases o micos. L’altre àmbit és el de la bruixeria, un conjunt d’akelarres liderats per la pintura més famosa d’aquest grup que és Vuelo de brujas una mostra a color sublim de tots aquests gravats.

Una altre de les coses que més em va sorprendre d’aquesta exposició de Goya és la quantitat d’àmbits amb què es divideix degut a l’elevat número d’obres. Seguits a continuació els àmbits de retrats de cort, de Desastres de la guerra, la Tauromàquia, i els dibuixos religiosos. Goya manté aquest esperit crític i ens mostra els horrors, tortures i brutalitats que va viure en la època de la guerra de la Independència i, també representa la cara poc amable de les festes de braus.

Ja en la recta final, el geni s’anava enfosquint fins al punt d’arribar a dibuixos i gravats surrealistes de malsons de l’artista, caricatures grotesques amb molta més ombra que llum com ens indica el subtítol de la expo.

Una exposició molt recomanable, amb molta quantitat d’obres però que no es fa gens pesada, d’entrada lliure i amb obres claus i de qualitat distribuïdes en un molt intel·ligent recorregut que enllaça unes temàtiques amb les altres ens permeten veure l’evolució que va seguir l’artista des del més pur color fins a uns gravats a on regna la ombra.

Quant a Gestió Museística

Blog del Curs de Postgrau en Gestió Museística
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Goya

  1. sira_museum ha dit:

    Gràcies Núria pel teu post d’aquest mestre que podem admirar a la ciutat fins al 24 de juny.
    Al web de l’Obra Social “la Caixa”, podem trobar un interessant interactiu d’aquesta exposició , per explorar Goya i temes referents a la crònica, la crítica, el drama i el somni.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s