El Nou Pla de Museus 2012

Per Mercè Giralt

Repassant alguns possibles temes per a complementar els articles d’aquest bloc, he pensat que podria ser interessant fer una breu pinzellada al recent presentat Pla de Museus de Catalunya. Aquest no és l’espai per a fer un resum exhaustiu de les noves bases del Pla, ja que tota la informació la trobareu fàcilment accessible al web de patrimoni.gencat, on a més de fer una síntesi del Pla, hi ha la possibilitat de descarregar-se’l en pdf. També trobareu informació molt detallada al web de Cultura de la Generalitat. Com que amb molta probabilitat en parlarem aviat en alguna de les sessions del postgrau, us animo a què li aneu fent una ullada.

Abans, però, per ubicar-nos una mica en les noves propostes del recent Pla de Museus i anar-nos preparant per a les sessions del postgrau on parlarem d’aquests temes amb força més detall i precisió -i tot sigui dit, per a què no se’ns faci el tema tant feixuc- faré una breu repassada a l’anterior estructura de museus de la manera més amena possible.

Per començar, cal recordar que la Llei de Museus de l’any 1990 va crear, en primer lloc, el Registre de Museus de Catalunya, amb la finalitat d’inscriure tots els centres museístics que complissin les condicions establertes per la Llei. En segon lloc, un cop registrats tots els museus, i amb l’objectiu de posar ordre a tot el sistema museístic català, aquesta Llei va reorganitzar tots els museus seguint una estructura en xarxa en funció de tres grans categories -atenció, segons l’abast territorial del museu, i no en funció de la seva àrea temàtica-: els Museus Nacionals, els Museus d’Interès Nacional i els Museus Comarcals i Locals. A banda d’aquestes tres categories principals, la Llei també va incloure els museus monogràfics i altres categories de museus que quedaven “penjades”.

Pel que fa als Museus Nacionals, com ja sabem, van ser creats -ara sí- per encapçalar les diferents xarxes temàtiques de museus. Aquests havien de ser un referent i un punt d’articulació de la resta de museus que dependrien d’ells. Però aquesta Llei (recordem que estem encara a l’any 1990) només va crear tres Museus Nacionals: el Museu d’Arqueologia de Catalunya, el Museu Nacional d’Art de Catalunya i el Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya de Terrassa; i no va ser fins gairebé vint anys més tard, que el Pla de Museus de 2009 va proposar la creació de les dues xarxes nacionals no contemplades a la Llei de 1990: la branca d’Etnologia i Història, i la de Ciències Naturals. Així, doncs, des del darrer Pla de Museus de 2009, estem parlant d’una estructura de cinc branques de Museus Nacionals.

D’altra banda, la categoria de Museu d’Interès Nacional feia referència als museus que no arribaven a la categoria de Museu Nacional, però que contenien béns extraordinaris d’interès especial pel patrimoni cultural de Catalunya. El Museu d’Art Contemporani de Barcelona o el Museu Picasso, per exemple, estaven inclosos dins d’aquesta categoria. Finalment, l’última categoria que havia de culminar l’estructura museística de Catalunya la constituïen els Museus Locals, museus a petita escala, pertanyents als diferents municipis.

Havent fet aquesta breu retrospectiva, el que ens interessa ara són les aportacions del Nou Pla de Museus. Què cal destacar d’aquest nou Pla? Quines són les modificacions que s’han fet respecte l’anterior?

Doncs bé, la idea fonamental continua sent la mateixa, però canvia l’estructura, tant a nivell nacional com a nivell territorial. Amb el nou Pla es manté l’organització en xarxa per garantir la col·laboració i la interrelació entre tots els museus catalans, però aquest cop es modifica la forma de connectar els museus entre sí, aplegant-los sota el paraigua de quatre grans “constel·lacions” de museus, basades en quatre àrees temàtiques diferents: Història de l’Art, Contemporaneïtat, Ciències Naturals i Història de la Societat.

Cadascuna d’aquestes àrees temàtiques, anirà encapçalada per un centre de referència, de la mateixa manera que els Museus Nacionals encapçalaven la resta de museus dins el seu grup. El grup d’Història de l’Art anirà encapçalat pel Museu Nacional d’Art de Catalunya; d’altra banda, el MACBA (anteriorment considerat com a Museu d’Interès Nacional) assumirà ara la missió d’encapçalar els museus del grup de Contemporaneïtat; el Museu Nacional de Ciències Naturals (que ha de constituïr el consorci durant aquest 2012), com el seu nom indica, assumirà tot el grup dels museus de Ciències Naturals; i finalment, es crearà el Museu d’Història Nacional de Catalunya (previst per a inaugurar el 2019), que agruparà en un sol museu tots els centres relatius a la Història de la Societat, és a dir, el Museu d’Història de Catalunya, el Museu d’Arqueologia, el Museu de la Ciència i de la Tècnica de Terrassa, i el Museu Etnològic. La tasca principal d’aquests museus és la de convertir-se en centres de referència, a nivell nacional i internacional. Un altre dels objectius que assenyala insistentment el nou Pla és l’increment de públics. Els quatre museus hauran de treballar per augmentar els públics notablement.

Però paral·lelament a la tasca dels museus de referència, el Pla de Museus estructura quatre xarxes territorials amb sis centres de referència a cadascuna (a Barcelona, Girona, Tarragona i Terres de l’Ebre, i Lleida i Alt Pirineu) per fer de pont entre els grans museus capçalera i canalitzar els serveis dels museus a nivell local. El Pla de Museus inclou moltes imatges que ajuden a visualitzar d’una forma molt gràfica els diferents grups i xarxes de museus.

Què més es pot destacar d’aquest nou Pla? Altres propostes importants són la creació de la Col·lecció Nacional d’Art, els Dipòsits Nacionals d’Art i Arqueologia, i la Col·lecció Nacional de Fotografia, fet altament remarcable, atès que és la primera decisió que es pren a Catalunya en relació al patrimoni fotogràfic, amb la finalitat d’incloure la fotografia dins el sistema museístic català. Tot i així, val a dir que aquestes últimes propostes, desenvolupades com a “recursos nacionals de suport als museus”, s’han proposat amb una certa imprecisió o ambigüitat. Així, per exemple, pel que fa a les Col·leccions Nacionals d’Art i Fotografia, la proposta es basa en un sistema d’adhesió voluntària, i està per definir com i qui organitzarà aquestes col·leccions. En altres paraules, és significatiu que, a tall d’exemple, dels més de cent fons i arxius fotogràfics catalans, només es projecti la incorporació de dues col·leccions públiques de la Generalitat, i la resta de centres (públics i privats) que desitgin incloure-s’hi, ho hagin de fer de forma voluntària durant el 2013. No sé si el resultat serà la creació de col·leccions prou consolidades i representatives.

Deixo aquí la revisió del Pla de Museus, i us convido a què li feu una ullada i trobeu altres coses per comentar!

Quant a Gestió Museística

Blog del Curs de Postgrau en Gestió Museística
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a El Nou Pla de Museus 2012

  1. danielzapater ha dit:

    Post molt interessant! El Pla de Museus deu ser dels temes debatuts en màsters, postgraus i tertúlies culturals en la darrera setmana, i realment ha de ser així: es fa necessari aportar matisos i crítiques constructives des de diferents punts de vista que acabin de perfilar aquest pla director del món museístic.

    Per això llanço una primera idea al respecte que em té força preocupat: què us sembla el fet que existeixin dues “constel·lacions” d’art i, en canvi, una d’Història+Etnologia+Arqueologia+Tècnica i una de Ciències Naturals? Sóc l’únic que hi veu un gran desequilibri? Ho heu comentat dins del postgrau? Sóc historiador, però estic segur que qualsevol historiador de l’art estaria d’acord amb aquesta afirmació.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s