Tecnologia als museus

Per Anna Moret (@annamoret)

A principis d’aquest mes de novembre de 2011, llegia als mitjans de comunicació la notícia de l’elecció de l’aplicació sobre l’actual exposició de la Fundació Miró: Joan Miró. L’escala de l’evasió, com l’aplicació de la setmana” segons la botiga online d’Apple (Apple Store). Aquesta aplicació, creada per la Fundació Joan Miró i desenvolupada per Nostro Studio ofereix de manera gratuïta els continguts generals de l’exposició en català, castellà i anglès per a dispositius Apple. Alhora, disposa d’un lector de codis QR, que acompanyen diverses peces i emmagatzemen informació des de la Viquipèdia i fins i tot ofereix un itinerari virtual per la Barcelona de Joan Miró.

Un cop llegida la notícia, prenia encara més sentit tot el que la Conxà Rodà ens va estar explicar en la sessió del postgrau sobre “ Estratègia digital i xarxes socials”. La idea de què actualment els canals de distribució i del consum han canviat es revela cada dia més com una tendència imparable que cal saber adoptar partint d’una bona estratègia. Les possibilitats de la tecnologia són infinites, és un valor afegit i la seva aplicació, els seus usos,  poden abastar molts camps.

En aquesta sessió, ja se’ns apuntava aquesta tendència dels museus cap a una digitalització que els permetrà, cada vegada més, ampliar els continguts i dotar-los de la màxima qualitat per oferir un major coneixement a tot tipus d’usuari i de forma immediata.

Tot i estar immersos en una era on la tecnologia conviu amb nosaltres en tots els àmbits de la vida quotidiana, i tot i saber els múltiples usos que ens ofereix, no era del tot conscient de fins a quin punt la podem aprofitar i com arriba a generar una interrelació entre els propis usuaris a nivell global.

Quant a Gestió Museística

Blog del Curs de Postgrau en Gestió Museística
Aquesta entrada ha esta publicada en Museus, Tecnologia. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a Tecnologia als museus

  1. Davinia ha dit:

    Les noves tecnologies ens ofereixen no un pas endavant, sinó una correguda endavant, en molts àmbits, però en el cultural i museístic també! Cal, però, que les institucions hi creguin i apostin per aplicar les TIC aplicades als museus i a les exposicions. Tenen la capacitat de canviar l’experiència dels visitants, enriquir-la moltíssim si realment es planteja una bona estratègia tecnològica, se sap on aplicar-la, com i per què. I això vol dir atreure més audiència, també.
    Els obstacles són clars (i en deu haver molts més): la mentalitat reàcia al canvi, la gelosia envers la informació i els diners.
    Però és evident que la cultura tirarà per aquí, com ja s’està fent en d’altres àmbits. Si no ens hi apliquem, quedarem enrere. Hem de ser pioners!

  2. Puig ha dit:

    M’apassiona veure com les noves tecnologies i les aplicacions novedoses no només les apliquen les grans marques per a les seves campanyes sinó que la cultura també en reserva un espai. Com diueu les dues, les hem d’aprofitar, exprimir el millor d’elles i posar-les a l’abast de la societat. Que sigui la gent qui decideixi si vol consumir-la, i que almenys, l’accés no en sigui un obstacle.

  3. Hola,
    us passo un link amb l’entrevista que li vaig fer a l’Àlex Hinojo amb motiu del projecte dels codis QR i la Wikipedia per l’exposició de “L’Escala de l’evasió”, a lo millor us pot interessar:
    http://camilayelarte.blogspot.com/2011/12/entrevista-con-alex-hinojo-kippelboy.html

  4. Retroenllaç: Quin hauria de ser el paper dels departaments educatius en els museus actuals? | Blog de Gestió Museística

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s