Sóc un concepte efímer

Per Puig Ventura Àlvarez (@PuigVA)

BANKSY. Fuente urbantime.com

Em tocava escriure un post pel blog. Jo d’art, no sóc una entesa. El meu món és la comunicació i no sabia ben bé com portar-ho al meu camp. Un bon dimarts, en Xavier Rossell va aparèixer a les nostres vides. La seva classe sobre la conservació d’art contemporani em va impactar i el debat (pendent) va continuar la resta de la setmana al meu cap. Com conservar una instal·lació? Com conservar l’intangible? Com conservar paraules “que se les emporta el vent”? Us enrecordeu de Tino Sehgal?

 Parlant sobre el tema, em van recomanar ‘Exit through the gift shop’, el mockumentary de Banksy. Un ‘artista’ que s’amaga darrera les seves creacions. Algú que ha elevat l’street art a una categoria on abans només hi accedien els oils on canvas. Segurament una de les obres més personals, amb més humor i a la vegada més crítica amb la societat cultural i artística dels nostres dies. Les paraules de Banksy em va fer pensar: “l’art està fet per durar cents d’anys i l’street art, una forma artística totalment efímera, necessita ser documentada per perdurar en el temps”.

Tornem al de sempre: com conservar allò efímer?

Banksy també planteja el concepte de portar l’art als carrers perquè la gent el pugui veure. Ara, l’art apareix sense que l’anem a buscar, pels carrers i ja no és  necessari anar a un museu per gaudir-ne. A més a més, considera internet com un dels mitjans que més ha difós l’art, especialment l’street art.

He fet un experiment. He buscat a google la paraula ‘Velázquez’ i m’han sortit 12.600.000 entrades. Sabeu quantes en té ‘Banksy’? [Sres. Sras. Hagan sus apuestas] Ni més ni menys que 15.500.000! L’street art en té 1.410.000.000 i la ‘pintura naturalista’, 415.000. Quines conclusions en podem extreure de tot això? L’ús de noves tecnologies fa que, sense saber-ho, estiguem documentant l’art i que a més a més, el fem més accessible a la població en general?

La meva intenció inicial era parlar sobre la conservació a l’art contemporani, em vaig descarregar una sèrie de links que parlaven sobre el tema (n’hi havia 800.000 en front els 1.580.000 links sobre conservació d’art clàssic i modern), però una cosa va portar a l’altre i aquí estic, amb més preguntes al cap i esperant que al llarg dels dies poguem debatre-les tots plegats.

Quant a Gestió Museística

Blog del Curs de Postgrau en Gestió Museística
Aquesta entrada ha esta publicada en Art, Tecnologia. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a Sóc un concepte efímer

  1. Oriol López ha dit:

    I tota aquesta ingent quantitat d’obres d’art i d’informació sobre art a internet requereix de molt bons professionals que sàpiguen aplegar, destriar, catalogar i presentar aquesta informació en museus virtuals, de forma que tinguin un sentit i una coherència.

  2. Davinia ha dit:

    Voler conservar art efímer no és una contradicció? Potser el caràcter efímer és la raó de ser d’una obra, de manera que voler-la conservar és anar en contra del seu sentit (val, aquí estem entrant en territori metafísic…).
    També em plantejo que potser l’street art està lliure de restriccions de drets imatge i de reproducció (ho dic des del desconeixement) i, per això, és més fàcil de compartir-lo; i Internet ho multiplica per 100000.
    Tanmateix, l’street art és més proper,irreverent, accessible (en tots els sentits), obert, sense estereotips i normes amb les quals s’ha de complir… forma part de la nostra cultura de la vida real, té a veure amb nosaltres, la nostra societat i el món en què vivim; tots i estem implicats. No cal llegir-se un llibre o estudiar per entendre-ho, no hi ha mites ni llegendes, metàfores, representacions, ni al·legories.
    Crec que és més democràtic o, més que això, és real, actual, ho vivim de prop. Per això no m’estranya que tingui més resultats que Velázquez. Potser el que ens hauríem de plantejar és perquè no es tracta a les classes d’Història de l’Art, ja sigui a l’Institut o a la Universitat.

  3. Nabila ha dit:

    Sobre el tema..
    Moniker Art Fair – Fira d’art urbà
    http://www.tendencias.tv/culture/moniker-art-fair.html

Deixa un comentari

