Es feo. No quiero ver más

Per Davinia Enrich

L’altre dia vaig anar a veure l’exposició Ai Pere Jaume, si veies la munió d’obres que t’envolten, no en faries cap de nova!, que s’està exposant a La Pedrera.

Pere Jaume, Per tocar el món per no tocar el món, 2003-2011

A l’entrada hi havia un expositor amb els diferents fullets explicatius, en múltiples llengües, com és habitual. Vaig agafar-ne un per ser— recordant un professor de la carrera— una visitant competent i entendre l’obra; el vaig llegir i vaig preparar-me per fer front a una exposició carregada de reflexió filosòfica. Mentre la visitava, vaig fer-ne la meva interpretació, molt allunyada a allò esperat, i em va agradar molt en general.

Vaig trobar, però, entre la resta de visitants, una parella d’indignats amb l’artista. La primera frase que en vaig sentir ha donat nom a l’article. Els vaig estar seguint per les sales, ho reconec, esperant alguna altra perla. Em vaig divertir esperant les seves reaccions, escoltant els seus comentaris i veient les seves cares d’exasperació.

Malgrat semblar anecdòtic, el contrast entre la meva bona experiència i la indignació d’aquells visitants m’ha suscitat cert debat. Posaria la mà al foc que cap d’ells va fer el mínim esforç d’intentar copsar el significat de l’exposició; no van llegir-se el fullet informatiu de menys de mitja pàgina ni els títols de les obres. El seu descontentament és una qüestió d’audiència o de mentalitat? Ha fallat a nivell de museologia, pretén ser una exposició elitista i, per tant, no era l’audiència que volia atraure, o és la mentalitat de voler-ho tot mastegat, de que ens diguin què hem d’entendre per no haver de pensar i fer els nostres propis judicis? Quina experiència vol obtenir el visitant d’una exposició si no és la de fer-lo pensar i discutir? Què n’esperaven ells treure si per part seva no hi havia interès en això, en esforçar-s’hi? Explicar o ajudar a interpretar?

Quant a Gestió Museística

Blog del Curs de Postgrau en Gestió Museística
Aquesta entrada ha esta publicada en Art. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a Es feo. No quiero ver más

  1. Hola Davinia!

    M’ha agradat el teu post, parles d’una situació que es dóna constantment en les exposicions d’art contemporani i en la Història de l’Art en general (si pensem en els Salons dels refusats etc…) No crec que l’error sigui a nivell de museologia, sino de la mentalitat dels usuaris, tot i que sovint els discuros expositius resulten francament elitistes hi ha un cert tipus de públic que gaudeix indignant-se amb allò exposat, forma part del joc en la relació art/públic i en el fons li dóna “vidilla” a l’ambient que es crea en una sala d’exposicions.

    • Marta Torrijos ha dit:

      Realment és un tema molt complicat, com arribar al públic. “Para gustos, colores” i mai li agradarà tot a tothom. També influeix molt l’actitut del visitant abans d’entrar a l’espai.
      Vosaltres creieu que val la pena, com deia el Pepe Serra en una classe, donar una informació a part, per la gent amb dificultat de comprensió? Com els hi fem saber, que si són menys intel·ligents han de llegir això? Jo crec que la gent es revolucionaria.

  2. Puig ha dit:

    Molt interessant el tema que poses a debat i difícil alhora! La meva elecció: apropar l’art a quanta més gent millor, explicant bé el que es trobaran i guiant a l’espectador en el recorregut de l’exposició. Crec que hem de posar a disposició de l’espectador totes les eines perquè coneguin l’exposició i els motivi anar-la a visitar i un cop dins, guiar-los en el recorregut. Però per altra banda, també es requereix un esforç per part de l’espectador d’interessar-se pel que van a veure. Aquest punt em recorda les crítiques que ha rebut la pel·lícula ‘El árbol de la vida’. Molta gent no sabia què anava a veure, tan sols es van deixar portar per la publicitat, per l’actor; però no van fer l’esforç d’interessar-se pel tipus de director que és Terrence Malick, així és normal que molta gent marxi abans de la sala o fagin comentaris del tipus: “això és una estafa!”. De qui ha estat l’error aquesta vegada? Diria que de tots plegats (una mica).

Deixa un comentari

