El Romànic: abans i ara / Visita al Museu Nacional d’Art de Catalunya

Per: Carla Enrique Sitges

Després d’una bona dosi d’exercici físic per arribar al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) ens rep Mireia Mestre, Cap de l’Àrea de Restauració i Conservació Preventiva del MNAC. A l’auditori Mireia Mestre i Gemma Ylla-Català, adjunta de conservació de la Col·lecció d’Art Romànic del MNAC ens presenten la remodelació de les sales del Romànic.

Tenint en compte l’arquitectura dominant del Palau Nacional, l’arquitecta Gae Aulenti va procurar mantenir una relació entre l’arquitectura del 1929 i l’actual. Amb la remodelació, es presenta un canvi museogràfic que no es produïa des de 1995:

– En pintura sobre taula, els altars abans situats sobre una peanya es situen a l’alçada dels ulls del visitant per tal de procurar-ne una millor lectura dels detalls.

– Es milloren les instal·lacions, la il·luminació fixa presentava problemàtiques de zones d’ombra sobre les obres, de manera que s’estableix un sistema d’il·luminació mòbil i alhora, temporitzat per detectors de presència per reduir la incidència de lux sobre aquestes i millorar l’eficiència energètica amb focus halògens i tecnologia LED.

– La il·luminació dels absis fins ara feta des de baix i ressaltant la zona inferior i per tant, de majors pèrdues es modifica per una il·luminació homogènia mostrant detalls abans imperceptibles. A més a més, el colors dels murs de suport s’enfosqueixen ressaltant la seva presència.

– S’opta per una dosificació de les obres dins l’anterior empatx per tal d’afavorir la circulació del visitant.

– L’escultura en fusta, es separa de les parets per mostrar tot el seu volum i obres com la Majestat Batlló amb zones de policromia al revers emprenen una nova lectura pel visitant.

– S’incorpora informació textual i gràfica al discurs museogràfic, mitjançant fotografies explicatives sobre els complexes arrencaments de pintura mural (strappo) i magnífiques reproduccions 3D de la portalada de Ripoll.

– S’estableixen eixos visuals que guien l’espectador en el seu recorregut, disposant les obres més rellevants en punts estratègics.

– L’orfebreria és exposada en noves vitrines fàcilment accessibles pel personal, amb una correcta il·luminació externa i un control continuat de Tª i HR mitjançant gel de sílice.

D’aquesta manera, veiem com la pintura mural és important però també ho són altres tècniques com l’escultura en fusta, l’orfebreria, l’escultura monumental,… és per això que amb la remodelació, la pintura mural és exposada com a pinacoteca, l’escultura monumental formant part de l’arquitectura, l’escultura en fusta com a part del mobiliari 3D i l’orfebreria com el tresor de les esglésies medievals.

Però per portar a terme una remodelació de tal envergadura cal una prèvia organització de totes les àrees que formen part del museu i una exhausta planificació de les tasques des de que es comencen les obres. Tot i la monumentalitat del Palau Nacional, l’espai de treball queda petit i per comoditat s’instal·len reixes a les pròpies sales d’exposició com a reserves temporals, es protegeixen les obres amb plàstic per evitar l’entrada de pols, a més d’utilitzar campanes de protecció i aspiració per a cada intervenció i tenir un control climàtic escrúpols a les sales a fi d’assegurar l’estabilitat de les obres. A mode d’intervencions puntuals, i aprofitant la remodelació es desinsecten i es netegen les estructures de fusta dels absis i s’habiliten com a espai transitable per a actuacions futures.

Així doncs, la remodelació del romànic, sota el meu punt de vista, és actualment un model d’exemple a seguir que darrera seu amaga una excel·lent coordinació i treball en equip, a més a més, d’incomptables hores de dedicació i esforç. Què en penseu?

Museu Nacional d’Art de Catalunya Palau Nacional.
Parc de Montjuïc
08038 Barcelona
http://www.mnac.cat/

Quant a Gestió Museística

Blog del Curs de Postgrau en Gestió Museística
Aquesta entrada ha esta publicada en Visites a museus. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

6 respostes a El Romànic: abans i ara / Visita al Museu Nacional d’Art de Catalunya

  1. Davinia ha dit:

    Molt bon recull de les idees que ens van exposar!

    La idea més important que vaig extreure de la presentació de la remodelació va ser la importància de la il·luminació, no només en relació a la col·lecció sinó també a l’arquitectura.
    I un tema que crec que té molta importància és el de la sostenibilitat i consum responsable d’energia. Molt bona iniciativa la de fer servir leds i sensors. Cal seguir-ne l’exemple.

    Els resultats finals, amb la comparació de l’abans i el després, molt espectaculars! Sens dubte ha guanyat molt la presentació de la col·lecció.

  2. Anna Moret ha dit:

    És evident que hi ha d’haver un esforç comú per arribar a aconseguir els objectius marcats. En una “obra” d’aquestes característiques hi intervenen professionals de disciplines molt diverses que s’uneixen per poder aportar el millor de sí mateixos en favor, en aquest cas, de la reforma d’una col•lecció permanent d’art romànic.
    Cal tenir present que un projecte com aquest es comença a gestar uns quants anys abans de la seva presentació final.
    S’han tingut present diferents aspectes: una col•lecció excepcional, singular, que es troba en un espai concret (una arquitectura dins una altra arquitectura). S’aposta per una conservació preventiva. I un dels reptes va ser trobar espais per emmagatzemar les peces mentre duraven les obres ja que no hi havia espai suficient a les reserves del museu. Es van buscar espais dins les pròpies sales de romànic: s’instal•len magatzems mòbils. És interessant valorar la feina exhaustiva de planificació de treball per poder gestionar la convivència de totes les persones implicades en la reforma.

    Jo crec que aquesta remodelació ha millorat molt la presentació de les peces, des de tots els vessants (il•luminació, suports, color de les parets, discurs, etc.), el canvi vers l’anterior presentació és innegable; però jo hi trobo a faltar més recursos didàctics que permetin més diàleg amb el visitant.

  3. Marta Torrijos ha dit:

    Jo trobo molt interessant el gir expositiu de les peces, abans no es podien apreciar les obres i ara, gràcies a la seva presentació, il·luminació i suport audivisual, el públic pot gaudir de l’art romànic en totes les seves expressions.
    Potser falten més recursos didàctics però potser es podrien afegir amb el temps.

  4. Nabila Bakhat ha dit:

    Sempre dic que lo important no és el que portis si no com ho portis, doncs a la col·lecció del MNAC li passava una mica el mateix. El problema estava en com exposava i aquest canvi museogràfic amb un afegit de actualitzacions de tècniques com les de suport o la il·luminació
    (el punt més difícil a tractar en un interior) ha revalorat la col·lecció del Romànic del MNAC.
    El que no vaig veure gaire clar és a quin públic està destinat específicament.
    A partir d’ara segur que estarà més clar..

  5. Vanessa ha dit:

    Tal i com comenten les companyes, aquest article és un molt bon resum de la visita que vàrem fer al MNAC.

    A part de la gran i positiva impressió desprès de veure les reserves, de la presentació sobre la remodelació del Romànic, el més sorprenent de tot és la unió de forces i l’increïble exercici que ha fet tothom que hi ha participat per aconseguir enllestir-ho en aquesta brevetat de temps, aconseguint aquest gran resultat, i a la vegada gestionar una exposició a Madrid. Enhorabona! El gir en el discurs museogràfic, l’accent que s’ha donat a algunes obres i el canvi que s’ha fet en el diàleg arquitectònic del palau i l’espai museogràfic són realment admirables.

  6. Gina Escoda ha dit:

    Com ja heu comentat, cal felicitar a l’equip de professionals del MNAC que amb el seu treball conjunt han pogut fer realitat aquesta transformació. Per mi també és interessant veure com es comunica al públic aquestes modificacions en la museografia de les sales del romànic. Difondre aquestes reformes també es difondre la col•lecció, i en aquesta direcció el MNAC ha posat en marxa TARDOR ROMÀNICA, conjunt d’activitats que ajuden a difondre el romànic a través de l’explicació de la remodelació.
    Si per nosaltres va ser interessant conèixer l’abans i el després de les reformes, el per què dels canvis, el nou discurs…també ho pot ser pel públic general, que pot accedir a la col•lecció d’una forma diferent. Enhorabona per aquesta iniciativa de comunicació.
    De què serviria la remodelació sinó es comuniqués correctament?

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s