Visites a Museus

A mode de resum, voldria fer una ullada a les visites a museus que hem realitzat al llarg d’aquest curs de Postgrau de Gestió Museística, on hem tingut l’oportunitat de conèixer a fons diversos Museus de Barcelona i Girona. Ens hem acostat a museus Nacionals, Municipals, Fundacions i Consorcis, museus d’índole molt diversa que responen a diferents tipologies. La visió general és més que positiva, ja que hem tingut la sort d’obtenir la informació de primera mà, transmesa per personal responsable del propi museu, dels seus Directors o Caps de Departament. Sense voler entrar massa en detalls, voldria apuntar alguns aspectes que em sembla interessant assenyalar de cadascuna d’aquestes visites.

MNAC

Una de les primeres visites que vam fer va ser al MNAC on la Mireia Mestre, Cap de l’Àrea de Restauració i Conservació Preventiva, ens va mostrar les sales de reserva. Vam poder comprovar la importància d’aquests espais, que representen un 78 % del total de la col·lecció, i que estan perfectament controlats i topografiats amb estrictes mesures de seguretat i conservació. El MNAC és un consorci de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i de l’Administració General de l’Estat, així que disposa d’un generós finançament públic que fa que el museu compti amb recursos tecnològics i personal suficient per gestionar el seu fons. És l’únic museu de Catalunya amb aparells d’anàlisi d’obres com radiografies, estratigrafies, etc.

MUHBA

Vam visitar també el Museu d’història de la Ciutat de Barcelona i, he de dir que l’explicació del Pla estratègic de Joan Roca em va semblar d’allò més coherent. Llàstima que de vegades la teoria difereixi tant de la pràctica ja que, un cop poses els peus dins el museu, costa molt veure materialitzades les bones idees, i més si el museu no està dotat d’eines d’autogestió que li donin marge d’acció. Aquest és un aspecte que hem vist repetidament també en altres museus de la xarxa de l’Institut de Cultura.

muhba01

Fundació Miró

Vam visitar la fundació acompanyats de la Dolors Ricart, la seva Gerent. Va ser molt interessant conèixer l’estructura i el funcionament intern d’un Museu que no respon al model d’equipament municipal, si no que és una fundació privada controlada per un Patronat amb un equip d’unes 50 persones. La Fundació Miró treballa en dues direccions; la primera, ocupar un lloc rellevant en els estudis sobre Miró, tasca que desenvolupa a través de la seva Biblioteca-Centre de Documentació, que constitueix un enorme fons documental de referència. La segona tasca respon a la voluntat explícita del fundador de convertir el centre en un espai per la creació contemporània (CEAC). Tot i tenir dues missions prou complexes, la Fundació Miró treballa dur per portar-les endavant i penso que prou bé. Un exemple el tenim en l’exposició Genius Loci de la qual vam poder gaudir tot just fins ahir.

Figueres

Les visites a la Fundació Gala Salvador Dalí i al Museu de l’Empordà realitzades el mateix dia aprofitant l’excursió a Girona van ser d’allò més profitoses en el sentit de que vam poder contrastar dues tipologies de museus totalment oposades; d’una banda el museu Dalí, una Fundació amb gran afluència de visitants i força recursos econòmics per investigar i ampliar la seva col·lecció, i d’altra el Museu de l’Empordà, un museu que es gestiona a partir d’un pressupost anual de 300.000 euros i que, no solament aconsegueix sobreviure si no que realitza accions de gran qualitat (promoció d’artistes locals i edició de catàlegs originals per citar algun exemple) amb els mitjans dels que disposa.

Sagrada Família

La visita al Temple Expiatori de la Sagrada Família organitzada per gentilesa d’una companya del postgrau, la Núria Grau, va ser molt interessant i sorprenent, sobretot per la magnificència del temple i la sort de poder accedir a espais en obres, normalment restringits al públic. Vam fer una visita de prop de quatre hores durant les quals vam poder passejar pels racons més amagats de la Sagrada Família. Realment un luxe. He de dir però, que vam parlar molt de Gaudí i molt poc del pla museístic projectat per al temple.

Museu de Ciències Naturals

En el cas del Museu de Ciències Naturals de Barcelona vam tenir dues ocasions per apropar-nos-hi; en un primer contacte va ser la Directora, l’Anna Omedes, qui va venir a classe a explicar-nos el procés de trasllat que estaven vivint ja que, com sabem, aquest museu amb quatre seus actualment mostra la seva col·lecció de ciències naturals al museu Blau de la zona Fòrum , i en aquells moments estava en ple procés de trasllat. Penso que no va ser una exposició gaire encertada perquè varen quedar moltes preguntes sense resoldre, però val a dir que aquesta visió no gaire positiva va quedar totalment resolta amb la posterior visita al Museu Blau realitzada per la Lina Ubero, Cap del Departament de Programes públics, qui va saber comunicar a la perfecció l’estat actual del museu d’una manera molt honesta.

Museu Picasso

Pel que fa al Museu Picasso, val a dir que durant el curs hem tingut diverses ocasions per visitar-lo; en la primera ocasió vam visitar la col·lecció permanent amb la Malén Gual, la Conxa Rodà i el Pepe Serra; la segona vam conèixer els espais interns del museu i les seves reserves, i la tercera vam poder veure l’exposició temporal Vinyetes al front on els mateixos comissaris ens van guiar per l’exposició, entre ells una companya del postgrau que treballa al museu, la Mariona Tió.  Voldria destacar del museu Picasso la seva presència rellevant a les xarxes 2.0 a les quals hem fet immersió absoluta durant el curs.

Si bé al llarg de les classes hem comptat amb la participació de diversos professionals del museu Picasso com el Lluis Bagunyà, la Sílvia Domènech, l’Anna Guarro, la Reyes Jiménez, la Marta Jové i l’Eduard Vallès, a més a més del Pepe Serra i la Conxa Rodà, des de la Direcció i Coordinació del Postgrau s’ha fet l’esforç de no focalitzar sempre en el propi museu, per això també hem comptat amb l’aportació de professionals d’altres museus o entitats com la Sonia López del MACBA, l’Albert Sierra de Patrimoni gencat, la Nina Simon i la Nancy Proctor del panorama museístic internacional, el Javier Arnaldo de l’EducaThyssen, el Valentín Roma o la Núria Serrat, entre molts d’altres que no cito per no allargar-me.

En general ha estat una experiència molt enriquidora, i penso que ens ha proporcionat les
eines necessàries per ser crítics a l’hora d’analitzar un museu quan veiem les seves exposicions, la seva programació d’activitats, o visitem la biblioteca, etc. Hem aconseguit posar-nos les ulleres de mirar museus i veure-ho tot des d’una altra òptica. Bé, almenys aquesta és la meva impressió i, en general, puc dir que ha estat un plaer.

Finalment recordar-vos que teniu totes les fotos de les visites penjades al Flickr del Postgrau i al meu personal.

Esther Giberga

Quant a Gestió Museística

Blog del Curs de Postgrau en Gestió Museística
Aquesta entrada s'ha publicat en Museus, Públics, Postgrau, Redes sociales, Uncategorized i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s