Accessibilitat als Museus

Us heu un plantejat mai com s’ho farà un visitant en cadira de rodes per accedir, per exemple, al MNAC amb la quantitat d’escales que hi ha? O com sentirà una persona amb discapacitat auditiva les audioguies dels museus? O com veurà un invident les obres d’art? O com podrà  llegir la lletra diminuta de les cartel·les la gent gran? O gaudir d’una aplicació interactiva a la web qui no tingui les habilitats o els recursos tecnològics que calen?

Participant a un taller per a discapacitats al Museu d'Art de Catalunya

Fent l'art i l'expressivitat accessibles al MNAC

Totes aquestes preguntes i moltes més ens hauríem de plantejar i mirar de trobar-hi bones solucions els professionals de museus per fer que el nostre centre sigui accessible a tothom, a persones amb discapacitats, ja siguin físiques, motrius o cognitives, o senzillament per a tothom.

L’octubre de 2009 va tenir lloc una jornada a la Pedrera va reunir professionals de museus i representants de col·lectius amb discapacitats per debatre-ho. Al blog del Picasso a Fent els museus més accessibles podeu llegir les principals aportacions i enllaços. Segueixo fermament convençuda que “millorant l’accés a les persones amb discapacitat estarem millorant l’accés de tots.”. Però diria que encara som lluny d’aplicar moltes iniciatives allà comentades.

Un dels museus que més ha treballat sobre això a casa nostra  és el MNAC.  Teresa González, cap del departament d’Educació, que també va participar a la jornada de la Pedrera com a ponent,  parlarà dijous a classe sobre el Programa Museu Espai Comú d’Integració i el concepte d’ Accessibilitat universal, entre d’altres. Vegeu Accessibilitat al MNAC.

Alguns enllaços que us recomana la Teresa:

MoMA: Visitors with disabilities

Culture for All

Muntatge a Youtube del llibre Por cuatro esquinitas de nada de Jerome Ruillier

Inspiring Learning

i per Twitter, per exemple, podeu seguir @stcaccess

Conxa Rodà

Coneixeu d’altres experiències que vulgueu compartir? Quines accions us sembla que són més urgents per afavorir l’accessibilitat?

Quant a Gestió Museística

Blog del Curs de Postgrau en Gestió Museística
Aquesta entrada s'ha publicat en Art, Públics i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

7 respostes a Accessibilitat als Museus

  1. Paco Gil ha dit:

    Certament, el tema de l’accesibilitat als museus constitueix en si mateix un dels grans reptes què ha d’afrontat qualsevol institució que pretengui tractar amb excel.lència la diversitat dels col.lectius amb necessitats específiques. En aquest sentit, els de mobilitat reduïda, discapacitats àudio-visuals, nen/es amb discapacitat intel.lectual, han de poder ser integrats als projectes de gestió de públic dels museus i s’haurà de treballar amb les institucions què atenen i què coneixen amb profunditat la realitat d’aquells. No podem pretendre fer un treball paral.lel, sinó què hem de poder desenvolupar treballs en xarxa, per tal de què es despleguin eines i recursos què permetin l’accès a la cultura d’aquests col.lectius.

  2. Carmen Doral ha dit:

    Ciertamente y desde mi experiencia personal, he de decir que realmente muy pocos museos cuentan con una accesibilidad coherente, tanto a personas discapacitadas, como al hecho de que se funden museos para personas con una discapacidad concreta.
    En esta sentido, el Museo Tiflologico, dependiente de la ONCE que se constituyó en Madrid, es un claro ejemplo de algo que sí realmente va encaminado a la comunicación y la adaptación a personas que tienen disminuídas sus capacidades.

    Así mismo, algunos museos sí han adpatado sobretodo fuera de españa espacios e itunerarios para eliminar las barreras arquitectónicas a las personas con movilidad reducida, pero sin embargo, y esto es a modo de apunte como teme museográfico, qué bien haría el Museo del Prado en la sala de las pinturas negras de Goya en poner una proyección, con lenguaje para sordos, explicando lo que pudo sentir Goya en el momento que las pintó. Un silencio atronador, que realmente comunique al público lo que sentía él y por otro lado la accesibilidad que puede dar a este tipo de disminuídos.

    En cuanto a las redes sociales, muchas páginas web, sí están adaptadas y clasificadas como A, AA o AAA, en cuanto al tamaño de la letra para que cualquier persona con disminuciones, no sólo visuales, sino cognoscitivas puedan accesder, ya que no sólo las personas con déficit visual pueden disfrutar de éllo, sino incluso personas mayores a las que les es difícil moberse por una página web.

    Otro tema importante dentro de la accesibilidad, es la “usabilidad”, hasta ué punto es útil e incita a ciertas personas a usar de estos medios para comunicarse.

    El tema de las barreras arquitectónicas y las facilidades en los recorridos, sería muy largo de contar, pero entra dentro del concepto espacial y el discurso museológico, pero creo que es algo fundamental a la hora de concebir y plantear tanto una exposición temporal, como la exposición permamente de las colecciones de un museo.

  3. Carmen Doral ha dit:

    Conferencia interesantísima sobre la accesibilidad en la web” Accesibilidad Web en entornos culturales. Navarro, I. y Fonseca, D. 8ª Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática, CISCI 2009, Orlando, USA, 2009, Vol. 3, pp. 32-37, ISBN-10:1-934272-66-3.”

  4. Elisenda Juanola ha dit:

    Sobre la classe d’ahir sobre accessibilitat volia exposar una sensació que vam tenir alguns de nosaltres i que vam estar comentant a la pausa… i que pot servir de cara al plantejament d’altres classes… El postgrau condensa en poc temps molta informació i cal que poguem treure-li el màxim de suc possible per poder-ho aplicar en un futur.
    Vaig trobar a faltar una mica més de recursos generals, d’informació més genèrica sobre el tema de l’accessibilitat ja que el desconeixem bastant; i em va sobrar personalització en un projecte tan concret com és el que s’està duent a terme al MNAC.
    Crec que l’exemple concret va bé un cop coneixes millor el marc general.

  5. Alexandra Prats ha dit:

    Estic totalment d’acord amb l’Elisenda i, de fet, ho vam estar comentant dijous. En una classe d’aquest tipus ens és útil veure les diferents classes de problemàtiques que existeixen relacionades amb l’accessibilitat, quins tipus d’accions es poden dur a terme des del museu, on podem trobar informació i la normativa sobre el tema que ens permeti saber des de quin és l’espai mínim de pas, l’alçada recomanada per una vitrina, o la mida, font i fons que es recomana als texts, fins els sistemes que es poden usar per fer accessibles els museus a aquells grups amb característiques especials. I, un cop tenim el panorama general, llavors és el moment de veure uns quants casos concrets i variats que resultin especialment interessants.
    A part, en el cas de l’accessibilitat trobo que és important insistir també en aquelles accions que inicialment es fan per afavorir a un grup però que repercuteixen en el benefici de la majoria. Si utilitzo un llenguatge senzill i una lletra gran i ben contrastada, per posar un exemple, això beneficia a la major part dels visitants i és una acció integradora que realment condueix cap a l’accessibilitat universal.

  6. Retroenllaç: Blog del Museu Nacional d'Art de Catalunya » Museus i accessibilitat: una comunitat de pràctica

  7. Retroenllaç: Blog del Museu Nacional d'Art de Catalunya » Museos y accesibilidad: una comunidad de práctica

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s